Hudud pada pandangan seorang PENGHASUT.

Hudud adalah salah satu cabang fiqh jinayat di dalam Islam selain hukum takzir dan qisas.

Hukuman hudud ada disebutkan di dalam al-Quran dan hadis. Jadi tidak benarlah dakwaan orientalis dan pseudo-nasionalis, bahawa hukuman hudud adalah ciptaan ahli fiqah semata-mata.

Hudud dari segi bahasa bermaksud ‘had’ ataupun limit. Bentuk-bentuk jenayah yang dikenakan hudud, adalah jenayah yang berat dan telah melebihi had di sisi Islam.

Mengapa perlu hudud?

Di dalam Islam, ada lima perkara yang dilindungi. Lima perkara ini adalah perkara paling asas bagi setiap manusia iaitu menjaga akidah, menjaga nyawa, menjaga akal, menjaga nasab keturunan, dan menjaga harta.

Setiap hukuman di dalam Islam akan berputar sekitar lima blok itu. Inilah ‘rempah ratus’ yang akan direneh, disejat, dan dicelur oleh para ulama silam dan kontemporari bagi mencari hukum wajib, haram, harus, makruh dan sunnat pada setiap urusan umat Islam.

Sebagai contoh, apabila ada jenayah, perlu ada dakwaan, tangkapan, perbicaraan, dan akhirnya hukuman.

Hukuman di dalam Islam pada asasnya berpaksikan kepada pengajaran dan memberikan keadilan kepada mangsa.

Selain itu, hukuman di dalam Islam juga bertujuan untuk mendidik, menimbulkan rasa gerun kepada masyarakat agar tidak melakukan jenayah lagi dan mewujudkan keamanan di dalam masyarakat.

Semasa saya ke Pulau Samosir, pemandu pelancong kami bercerita tentang sebuah suku daripada pecahan Batak Toba. Di perkampungan itu, penduduk di sana hidup dengan aman tanpa jenayah. Ini adalah kerana tiada siapa yang berani melakukan jenayah kerana takut dengan hukuman keras daripada penduduk di sana.

Jika dahulu, sesiapa yang bersalah kerana menganggu anak gadis atau isteri orang, orang itu akan dibunuh dan anggota badannya akan dimasak dan dimakan.

Itu dahulu, beberapa ratus tahun yang lepas, semasa kemodenan masih belum mengalir melepasi arus ketenangan Tasik Toba.

Tapi sekarang pun, saya tanya, mereka kata tempat mereka masih tiada jenayah. Tak berani mencuri dan menipu, kerana bimbang nanti akan terkena ilmu hitam yang masih dipraktiskan dengan meluas oleh orang kampung.

Wallahua’lam. Tak tahulah kalau-kalau mereka sengaja membuat cerita.

Cuma dari sisi seorang ‘penghasut’, saya mahu membawa kita semua ke sebuah ‘dunia DENGAN batasan’ iaitu ‘dunia garisan merah’ seorang muslim. Tak kiralah kita ini muslim moderate mahupun muslim ekstremis, kita semua ada garis merah yang tidak boleh kita langkah.

Dari sudut sosial, had atau garis merah kita dijelaskan melalui prinsip moral, dan diawasi oleh ‘askar-askar’ seperti hudud.

Semua orang menolak perbuatan jahat, maksiat, zina, menggugurkan kandungan (abortion), mabuk-mabuk, dan juga jenayah judi serta penipuan (scam).

Tak kiralah dia muslim, non-muslim, bahkan juga seorang atheis.

Tetapi had bagi seorang muslim itu termasuklah juga had dalam sudut intelek.

Antara had itu adalah larangan daripada mempertikaikan agama, sekalipun atas nama ‘kajian’ atau study, atau sekalipun kita tidak menyukai sesuatu di dalam agama ini.

Contohnya seorang wanita yang membenci poligami. Jika yang ditentang adalah poligami, maka itu masih OK. Tetapi sesetengah orang telah tenggelam lebih dalam lalu sesat dalam idea falasi mereka. Mereka tidak sahaja mengkritik orang yang berpoligami, tetapi mereka juga mengkritik hukum itu sendiri.

Tuduhan-tuduhan seperti hukum poligami itu zalim, tidak sesuai di zaman ini, ataupun berat sebelah, adalah tuduhan yang ringan pada lidah tetapi berat pada tanggungjawab.

Seakan-akan Tuhan yang membuat hukum ini adalah Tuhan yang lain daripada Tuhan yang meniupkan roh hingga mereka lahir dan akhirnya dewasa.

Bagaimana mereka mahu bertanggungjawab kepada Tuhan tentang kata-kata atau tulisan mereka itu?

Termasuklah juga hudud yang sering menjadi ‘bola sepak’ politik. Ditendang ke sana ke sini, ditepis penjaga gol, dilontar ke penjuru dan dihentam pada tiang-tiang gawang.

Mungkin kita tidak suka kepada hudud tetapi tidak suka itu tidak akan menjadikan kita kafir, sehingga lidah dan tangan kitalah yang menjadikan kita kufur, sekalipun dahi kita kehitaman dengan bekas sujud.

Tak suka, tak apa. Tapi kalau tak suka, senyap-senyap sahajalah. Jangan melawan dan rebel sangat!

Pilihlah lawan yang sesuai jika mahu bertinju. Takut tak sempat masuk gelanggang, kita dah K.O

Benar, orang agama boleh dikritik. Tetapi agama, jangan.

Dari sisi ‘hudud PAS’, mungkin benar kita belum bersedia, tetapi kita tidak boleh membiarkan perjuangan mengangkat hukum Allah ini terkubur dan menjadi korban politik.

One thought on “Hudud pada pandangan seorang PENGHASUT.

Add yours

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: